données digitales

Les banques sont assises sur une richesse inexploitée

La cellule de recherche de Deutsche Bank publie sa quatrième newsletter à  propos de la fintech. A cette occasion, elle rappelle que les banques sont assises sur une  richesse qu’elles n’ont que très partiellement utilisées jusqu’à  présent: leurs données.

Aujourd’hui, par exemple, les approches « Big Data » ouvrent de nouvelles opportunités commerciales  ( voir les expériences d’ING et de  Postfinance) mais elles confrontent en même temps les banques aux défis de la sécurité et de la protection des données personnelles comme le rappelle ce présent  article.

Banks need to revisit current ways of handling (client) data within the framework of applicable data protection rules in order to deploy algorithm-based analytical methods that filter additional valuable information out of existing and/or supplementary new data. Indeed, the digital debate in the financial sector often gives short shrift to the aspect that banks possess huge amounts of valuable data with the potential to explore new ways of addressing customers. Banks know their customers’ behavioural patterns (in terms of payments, consumption, propensity to save and invest, risk aversion, travel preferences, etc.). Therefore, it makes sense for established banks to apply the same data evaluation strategies as the large internet platforms, so they can also offer their customers convenient, one-stop shopping for as many value-added services relating to their finances as possible. After all, intelligent data analyses are the only way it will be possible in the long term to a) maximise customer utility and b) make internal infrastructures leaner and more efficient.

L’article complet, ainsi que les liens aux 3 newsletters précédentes sont accessibles ici:

http://www.dbresearch.com/servlet/reweb2.ReWEB;RWSESSIONID=350773B6ACF0C7953691366151E70255.srv-tc1-dbr-com?document=PROD0000000000369390&rwobj=ReDisplay.Start.class&rwsite=DBR_INTERNET_EN-PROD

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